مدرسه کلامی ری
نویسندگان
چکیده
کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسه های مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه می توان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصه های این مدرسه کلامی است.
منابع مشابه
وجود پیشین انسان در مدرسه کلامی ری
چکیده مسئله وجود پیشین انسان، یعنی حضور انسان در عوالمی پیش از این عالم، از جمله مسائل کلامی کلیدی در تاریخ عقاید امامیه است که هر گونه موضع مثبت یا منفی در قبال آن، عملاً سمتوسوی بخش اعظم دیگر مباحث کلامی را تعیین میکند. عالمان امامی در مدارس کلامی متوالی مواضع متفاوت و متضادی را درباره این مسئله برگزیدهاند و موافق موضع خود و علیه موضع مقابل استدلال کردهاند. یکی از مدارس مهم کلامی، مدرسه ر...
متن کاملمقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر 12 تا 14سال
مقدمه و اهداف در پژوهش حاضر، هدف مقایسه نتایح آزمون یادگیری نوایی کلامی ری در دو گروه جمعیت دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش است. مواد و روش ها نمونه ای از 148 دانش آموز پسر در محدوده سنی 12 تا 14 سال که به روش نمونه گیری غیراحتمالی برگزیده شده بودند، به دو گروه شامل 75 دانش آموز مدرسه عادی (IQ بین 90-110) و 72 دانش آموز مدرسه تیزهوشان (IQ بین 10-130) تقسیم شدند. سپس بر پایه معاینات سیستم شنوای...
متن کاملفاعلیت انسان در مدرسه کلامی کوفه
«فاعلیت» یکی از ویژگیهای مهم انسان بهشمار میرود، اما به دلایلی در نظریههای جبرگرا انکار شده و یا مجاز گونه تفسیر شده است. در پارهای از نظریههای کلامی نیز اگر چه فاعلیت حقیقی انسان پذیرفته شده است، اما این فاعلیت با فاعلیت خداوند در تعارض دیده شده و در نتیجه فاعلیت خداوند را محدود ساخته است. متکلمان امامیه در مدرسۀ کوفه با راهنمایی اهلبیت:نظریهای جدید در فاعلیت انسان مطرح کردهاند که با ...
متن کاملنظریه استطاعت در مدرسه کلامی کوفه
استطاعت، از مهمترین مشخصههای اختیارسازِ انسانهاست که جریانهای کلامی معتقد به اختیارِ آدمی، بر اساس چارچوب و نظام فکری خویش، دستی در تبیین و توضیح آن داشتهاند. اهل حدیث بر اساس نگرش جبرگرایانهشان منکر این آموزه بودند و در مقابل، معتزلیان به شدت بر اعتقاد به آن پای میفشردند. امامیان اما، از همان آغاز بر اساس نظام عدل الاهی و در چارچوب حاکمیت مشیت خداوند از یکسو و پذیرش ارا...
متن کاملمقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر ۱۲ تا ۱۴سال
مقدمه و اهداف در پژوهش حاضر، هدف مقایسه نتایح آزمون یادگیری نوایی کلامی ری در دو گروه جمعیت دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش است. مواد و روش ها نمونه ای از 148 دانش آموز پسر در محدوده سنی 12 تا 14 سال که به روش نمونه گیری غیراحتمالی برگزیده شده بودند، به دو گروه شامل 75 دانش آموز مدرسه عادی (iq بین 90-110) و 72 دانش آموز مدرسه تیزهوشان (iq بین 10-130) تقسیم شدند. سپس بر پایه معاینات سیستم شنوای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۲۹-۵۳
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023